Kollar om Marvel Cinematic Universe, igen (2)

Detta blir den andra och sista delen av min lilla rewatch av Marvels alla filmer inför Endgame. Jag hade tänkt att se resten från en början (Civil War, Black Panther, Spider-Man Homecoming, Doctor Strange, Thor Ragnarök), men jag hinner inte. Sedan är det även så att de sista filmerna är filmer jag har sett ganska nyligen, så det känns inte som att det finns någon stor mening. Jag tänker dock kolla om Ant-Man and the Wasp och Infinity War, eftersom att de relaterar så direkt till Endgame.



Iron Man 3

Iron Man 3 är en film som jag inte alls tyckte om när den släpptes, och som egentligen ingen verkade tycka om när den släpptes. Tycker fortfarande inte att det är en bra film, men den är verkligen inte så dålig som en kan tro. Jag älskar bland annat att följa Tonys mentala ohälsa, och jag älskar att vi får en blast from the past. Pepper är även hon helt fantastisk. Det är bara så synd att själva berättelsen är väldigt underutvecklad. Jag bokstavligt talat hatar aspekten med dessa supermänniskor som absorberar energi, och jag tycker inte alls det passar in i denna film. I en Iron Man film. Det hade varit kul med Killian, och det hade varit kul med Maya. Men inte på det här sättet.



Thor: The Dark World

Thor: The Dark World var min första Marvelpremiär jag gick på. Jag hade precis kommit in i världen, och jag skulle nu se uppföljaren till Thor på bio. Jag kommer ihåg hur besviken jag blev, hur dålig jag tyckte den här filmen faktiskt var. Det tyckte jag även andra gången jag såg den, tredje, fjärde. Därför var det chockerande att jag denna gång faktiskt tyckte filmen var bättre än vad jag kom ihåg. För nu tyckte jag att den var riktigt bra. Potentialen The Dark World har är galen, och jag tycker fortfarande är tråkigt att den slösas bort lite genom att helt förstöra ikoniska Malekith och döda Frigga. Men resten tycker jag är bra. Speciellt Loki, speciellt Jane. Synd att trean (Ragnarök) inte fortsatte denna berättelse, utan att den helt gick åt en annan riktning.



Captain America: The Winter Soldier

Ni som har följt mig ett tag, vet att The Winter Soldier är min absoluta favorit när det kommer till Marvel. Tycker aldrig att den blir sämre när jag ser på den, och blir alltid överraskad över hur genuint perfekt den faktiskt är. Det finns ingenting jag skulle vilja ändra med Captain America: The Winter Soldier, och det är något som inte inträffar ofta för mig. Tycker om hur många aspekter från The First Avenger den innehåller, men älskar även hur den anpassar sig till sin samtid. Samma känsla, fast ett par nivåer bättre. Jag älskar valet av karaktärer i Steve Rogers, Nick Fury, Maria Hill, Sharon Carter, Natasha Romanoff, Bucky Barnes och Sam Wilson. Det är en perfekt blandning. Älskar att det känns som en spionfilm. Älskar actionscenerna. Älskar hur mycket känslor det finns. Älskar allt med denna film.



Guardians of the Galaxy

Guardians of the Galaxy är en bra film. Det var en chansning av Marvel, och jag tycker verkligen att det lyckades. Det är en film som en njuter av att kolla på, och som är både bra och rolig. Vi har även väldigt många intressanta karaktärer, och en ganska så bra handling. Självklart går det att klaga på Ronan, och vissa andra aspekter, men jag tycker ändå överlag att Guardians of the Galaxy är en bra film. Vilket är kul, eftersom jag kommer ihåg att jag inte tyckte den var så fantastisk första gången jag såg den. Men med alla rewatches tycker jag att den har blivit bättre och bättre, främst eftersom att det nog går att uppskatta hur den står ut i mängden bland Marvels alla andra filmer.



Guardians of the Galaxy Vol. 2

Eftersom att Guardians of the Galaxy faktiskt är en riktigt bra film, är det tråkigt att Guardians of the Galaxy Vol. 2 är en riktigt dålig film. Det är en av de Marvel filmer jag tycker absolut minst om, och jag tycker den blir jobbigare att ta sig igenom varje gång. Mitt främsta problem med den här filmen kommer nog alltid vara att det inte finns någon substans. Vol. 2 känns väldigt tom. Den är inte alls lika rolig, karaktärerna delas upp så deras magiska interaktioner existerar inte, handlingen är katastrofal. Det finns inget hjärta i denna film, vilket jag verkligen tror blir dess fall. Jag skulle till och med vilja gå så långt och säga att en tredje film inte behövs efter detta.



Avengers: Age of Ultron

Age of Ultron är en film som har otroligt mycket potential. Vi har en bra handling, vi har en bra mängd karaktärer, vi har en bra skurk. På pappret. För denna film faller pladask, och jag undrar varför varje gång jag ser den. Men Age of Ultron var Whedons sammanbrott, Whedons (förhoppningsvis) sista film för Marvel. Vad jag tycker illa om med Age of Ultron är ett par saker, men det främsta är 1. Natasha och 2. Tvillingarna. För hur tänkte Whedon när han skrev Natasha i denna film? Hur tänkte han att det var okej att ta upp hennes berättelse om hur hon inte kan få barn, för att sedan kalla henne ett monster utan motstånd? Det är pinsamt. Sedan avskyr jag det faktum att Wanda och Pietro spelas av vita skådespelare i denna film, eftersom det är ren whitewashing från serietidningarna. Sedan är Wanda även otroligt underpowered i denna film, vilket är tråkigt det med. Alltså är det den rena misshandlingen och missförståelsen av karaktärerna som gör Age of Ultron så medioker som den faktiskt är.



Ant-Man

Ant-Man är Marvels absolut mest älskvärda film. Vi har ett gäng på en gammal gubbe, hans dotter och en kriminell pappa, där dess främsta teman är familj och andra chanser. Där toppen på i:et är det faktum att själva superhjälten är Ant-Man, en kostym där en kan krympa sig och bli större. Det går inte att kolla på den här filmen utan att le, och det är något jag kan uppskatta. Självklart är det inte en av de bättre filmerna som Marvel har gjort, men jag kan verkligen gilla att den är så annorlunda. Att den nästan riktar sig åt en helt annat målgrupp. Sedan uppskattar jag självklart även att en av mina absoluta favoritskådespelare, Paul Rudd, spelar huvudrollen.

0 comments