Kollar om Marvel Cinematic Universe, igen (1)

Eftersom att Endgame bara är en vecka bort, tänkte jag att det var dags att börja kolla igenom alla filmer igen. Utöver detta, tänkte jag även att jag kunde skriva lite tankar kring filmerna här efter jag har sett dem. Tycker alltid det är kul att se hur mina åsikter ändras. Detta kommer även att leda till en ny rankning av filmerna, efter Endgame. Jag har valt att exkludera The Incredible Hulk.



Captain America: The First Avenger

Den första Captain America filmen är en av Marvels absolut bästa filmer, och jag tycker att den blir bättre varje gång jag ser den. Den känns otroligt äkta, och som ett projekt som kommer direkt från hjärtat. Jag uppskattar sedan självklart även den historiska bakgrunden, samt det faktum att filmen har en bra och underskattad skurk. Red Skull, som är intressant att se i denna film efter Infinity War. Förutom det tycker jag även om alla huvudkaraktärer, vilket inte är vanligt för mig. Jag älskar Captain America, jag älskar Peggy Carter, jag älskar Bucky Barnes, jag älskar Howard Stark, och det är kul att se bland annat Jenna Coleman och Richard Armitage dyka upp i mindre roller. Captain America: The First Avenger är ett guldkorn, som jag aldrig kan se på utan att gråta de sista tio minuterna.



Iron Man

Iron Man är den första filmen som Marvel Cinematic Universe någonsin släpptes, och jag måste säga att det märkts. Eftersom det verkligen inte är en av deras bästa filmer, inte någonstans. Mitt främsta problem med den första Iron Man är att den första delen av filmen är alldeles för lång, delen när Tony är tillfångatagen. Tycker det blir väldigt utdraget, och väldigt tråkigt. Detta är tråkigt, eftersom jag tycker delarna där Tony bygger sin Iron Man kostym är riktigt bra. Jag tycker även om att vi får väldigt mycket Pepper Potts i denna film, eftersom att hon är helt fantastisk. Men jag tycker överlag att det är en ganska underväldigande film, även fast det finns ett par ikoniska scener. Till exempel i slutet, "I am Iron Man".



Iron Man 2

Förra gången jag kollade om Iron Man 2, för ett par månader sedan, så blev jag chockad över hur mycket jag tyckte om den. Alla åsikter om att den andra filmen i trilogin ska vara den sämsta hade påverkat mig, och jag tyckte nu även detta. Inte längre. För jag tycker att Iron Man 2 är en riktigt, riktigt bra film. Jag älskar hur de fick ihop det med Whiplash och Justin Hammer, och hur de integrerade James Rhodes i affärerna. Tonys bästa vän. Det är väldigt tillfredsställande att se på, samtidigt som jag verkligen har lärt mig att tycka om Tonys mentala hälsa. Han är inte okej, och det får vi se. Älskade även att se duon Pepper Potts och Natasha Romanoff. Varför har vi inte fått mer av dem tillsammans?



Thor

Jag vet inte varför, men jag tycker om Thor. Det är absolut inte en av de bästa filmerna Marvel har släppt, men det är heller inte en av de sämre filmerna. Vad jag mest tycker om med Thor, är att filmen har så nära till känslor. Först och främst handlar den självklart om en familj, men vi har även ett grupp med vänner och en kärleksberättelse. Thor känns egentligen en coming of age berättelse, men med en fantastiskt bakgrund i och med dess nordiska myter och Asgard. Det tycker jag gör denna film speciell i Marvel Cinematic Universe. Sedan älskar jag även att ännu en gång se den fantastiska Jane Foster, som Marvel verkligen slösade bort. Natalie Portman hade varit en perfekt Thor.



The Avengers

För någon anledning glömmer jag nästan alltid bort hur Avengers är som film. Jag glömmer bort flera scener, jag glömmer bort flera karaktärer, jag glömmer bort det mesta. Det är kanske udda, men jag tycker att det gör filmupplevelsen bättre varje gång. Självklart går den första Avengers inte att jämföra kvalitetsmässigt med de nya, men känslan är fortfarande här. Den speciella känsla som Marvelfilmer oftast brukar ha för mig. Det är först och främst kul att se alla dessa karaktärer träffas för första gången, men jag tycker även om att se Loki när han är som värst. När han är så arg att en inte kan känna igen honom. Det är även här vi för första gången känner att Thanos faktiskt är ganska nära. Avengers är en riktigt bra film. Helt enkelt.

0 comments