Det bästa från 2020

2020.

Ett år många antagligen vill glömma bort, men som vilket år som helst, nu kommit och gått.

Det var ett dåligt år. Generellt, för världen. Ett dåligt år. Det går inte att förneka. Det är svårt att se något positivt i ett år som var så förödande för många, men jag tycker att vi ska försöka. Det är helt okej att vilja lägga detta år bakom sig och aldrig prata om det igen, precis som det är okej att försöka hitta något positivt i den misär vi levt igenom.

Jag tänkte göra det sistnämnda.

Mitt år var bra. Med ödmjukhet och med empati kan jag säga att mitt år var bra. För jag har hittat hem. Jag har hittat vänner jag tror jag kommer ha tills jag är gammal och grå, jag har blivit tokförälskad i en kille jag vill spendera mitt liv med, jag har hittat mig själv. 

Fullständig, nöjd. Jag känner en helhet jag aldrig har känt förut, något som jag är så tacksam över att ha hittat.

Detta är dock inte meningen med inlägget. Att prata om mig själv. Meningen med det här inlägget är att ta upp min fiktiva höjdpunkter från året som har gått. Serier, filmer, vad som helst. Min topplista, helt enkelt. Så detta tycker jag att vi ska göra nu.

(Ville även säga att jag ska försöka komma tillbaka till bloggen, på riktigt, 2021. Jag har saknat det.)


After Life säsong två

Om After Life släpper en säsong under året, kommer det vara en höjdpunkt. Så är det bara. Det är min absoluta favoritserie som fortfarande släpper avsnitt, och jag är för evigt tacksam över att den finns. Den andra säsongen var precis lika bra som den första. Domedagskänsla säsongen ut, med en obehaglig, skärrande avslutningsscen. Fantastiskt.

High Fidelity

Älskade, älskade serie. Det behövs fler som dig i världen. Sorg, glädje, kärlek. Ett spektrum av känslor. Detta är en perfekt serie för mig, och jag kan inte förstå hur Hulu kunde ta beslutet att lägga ner den efter en säsong. Stort, stort tips om du vill känna allt. 


The High Note

Eftersom året blev som det blev, såg jag inte så många nya releaser i år. Men en av de få filmer jag såg och faktiskt tyckte om, var The High Note. Det var något otroligt mysigt med den som jag uppskattade, något som gjorde en glad. En lättsam film som överraskade mig.

Like A Boss

Jag uppskattar komedier med kvinnor, om kvinnor. En komedi med kvinnor, som inte handlar om män. Uppfriskande. Det är precis vad Like A Boss är. Vet att denna film har blivit toksågad, men min filmupplevelse var väldigt, väldigt bra. Rolig, empowering. 


The Crown säsong 4

Jag har skrivit ett helt inlägg om vad jag tyckte om The Crowns fjärde säsong, som ni kan hitta här, men för att kortfattat summera tyckte jag verkligen om den. The Crown kommer aldrig göra en besviken kvalitetsmässigt, därför handlar det mycket om preferens. Och detta var en säsong i min smak. 100%. Lågmäld och personlig, precis vad jag tycker om.

Spinning Out

Likt High Fidelity, var Spinning Out en serie precis i min smak. Mycket fokus på prestation och psykisk ohälsa, något jag kan relatera till. Samtidigt en väldigt gripande kärleksberättelse. Likt High Fidelity förstår jag heller inte hur den kunde bli nedlagd. 


The Wilds

Om ni inte har sett The Wilds på Prime skulle jag rekommendera er att göra det på en gång. För mig är detta lite The I-Land, done right. Ett gäng unga tjejer på en öde ö, vad kommer att hända? Älskade hur serien visade oss aspekten att överlevnad på en öde ö inte är i så stor kontrast till tjejers överlevnad i vardagen.

Hamilton

Jag är i konflikt när det kommer till Hamilton. Jag tycker att det är en helt fantastisk musikal, och jag tycker det är coolt att de förtryckta får spela sina förtryckare. Men jag tycker också att Hamilton romantiserar hemska människor från vår historia. Slavägare, starten på systematisk rasism. Vill vi verkligen ha en musikal som inte kritiserar dessa människor tillräckligt? Men eftersom musiken är otrolig, var det absolut en höjdpunkt 2020.

0 comments