War of the Realms: World at War

Det har tagit mig ett bra tag att komma till detta inlägg, men nu är vi äntligen här. Varför det har tagit mig så lång tid var först och främst eftersom att jag märkte att jag hellre ville vänta tills alla nummer var släppta innan jag började läsa. Så det var vad jag gjorde. Sedan fick jag även för mig att jag ville börja om, istället för att fortsätta läsa där jag slutade, så det är precis vad jag gör nu. Börjar om. Jag tänker publicera recensioner av varje delmoment, för att sedan komma till en slutgiltig recension. Detta är del ett, mina tankar om World at War.

Dessa inlägg kommer inte vara spoilerfria.


War of the Realms Act 1: World at War

War of the Realms #1
Tony Stark, Iron Man #12-13
Unbeatable Squirrel Girl #43
War of the Realms: Journey Into Mystery #1
Asgardians of the Galaxy #8
War of the Realms: New Agents of Atlas #1-3
Moon Girl and Devil Dinosaur #43
Thor #12
War of the Realms #2
Asgardians of the Galaxy #9
War of the Realms: Punisher #1-3
Fantastic Four #10
Avengers #18-19
Venom #13-15
War of the Realms: Uncanny X-Men #1
Superior Spider-Man #7
Giant-Man #1-3

The War of Wars comes to Midgard.

I den första delen av War of the Realms, World at War, finns det absolut både bra och dåliga delar. Jag tror inte att det går att göra ett så stort event som detta utan att ha ett par svaga punkter. Men vad som jag tror är viktigast, är att själva huvudberättelsen är stark. Och det är precis vad vi börjar med i World at War, huvudberättelsen, War of the Realms.

Tekniskt sett, så händer det inte så mycket i dessa två första nummer av huvudserien. Kriget kommer till Midgard, och Doctor Strange evakuerar alla från New York. Samtidigt som vi får se Loki dö, och alla Valkyries dö. Men jag tycker ändå att serien bär eventet, precis som den ska göra. Visst har vi alla dessa tie-ins, men det känns ändå som att alla vägar leder oss till War of the Realms.

Vi säger farväl till Brunnhilde.

På tal om tie-ins dock, så är jag verkligen positivt överraskad över kvalitén på de jag hittills har läst. Jag tycker ingen känns onödig, jag tycker alla gör en mer investerad. Det fanns vissa jag från en början inte var sugen på att läsa, till exempel Punisher och Giant-Man, men som verkligen överraskade mig. Det kanske inte till slut kommer vara mina favoriter, men jag kan heller inte säga att jag ogillade dem. Vilket gör mig väldigt glad.

Nya fantastiska karaktärer i New Agents of Atlas.

Jag tycker absolut att det finns två serier som hittills har intresserat mig mest, och det är New Agents of Atlas och Journey Into Mystery. Vad jag tycker om med New Agents of Atlas, är främst alla nya karaktärer vi får träffa på. Vissa är helt nya, vissa är bara nya för mig. Aero och Wave är hittills mina favoriter, och jag ser verkligen fram emot att få träffa dem. I denna serie, i deras uppkommande serie Agents of Atlas, och nya serien Aero.

Vad jag hittills har uppskattat med Journey Into Mystery, är både dess val av karaktärer samt dess handling. I Journey Into Mystery får vi följa med bl.a. Balder, Kate Bishop och Miles Morales på en resa att rädda Freyas nyfödda dotter, som många inte vet ens existerar. Tyckte det första numret, vilket är det enda vi har läst hittills, var riktigt bra. Flög igenom det, vilket jag alltid tycker är ett positivt tecken när det kommer till serietidningar.

Venom och Jack O'Lantern.

Det finns vissa serier som jag förväntade mig att verkligen tycka om och faktiskt tyckte om, till exempel Thor, Journey Into Mystery och New Agents of Atlas. Sedan finns det nummer som jag förväntade mig att inte tycka m, men som jag faktiskt till slut ändå kunde uppskatta. Till exempel Punisher och Giant-Man. Men sedan finns det även en sista kategori, där vi bara hittar en serie. Denna kategori är serier jag förväntade mig att inte tycka om, men som jag verkligen, verkligen tyckte om till slut. Denna serie jag pratar om är Venom. Där vi fick se Eddie bli Venom igen genom magi, och slåss mot Jack O'Lantern och sig själv. Tyckte det var en fin liten tie-in, som faktiskt till och med fick mig att vilja läsa Venom. Vilket jag verkligen inte hade trott.

Next up - Reclaim the Realms.

0 comments