Vad jag tyckte om War of the Realms

Det har tagit mig ett bra tag att komma till detta inlägg, men nu är vi äntligen här. Varför det har tagit mig så lång tid var först och främst eftersom att jag märkte att jag hellre ville vänta tills alla nummer var släppta innan jag började läsa. Så det var vad jag gjorde. Sedan fick jag även för mig att jag ville börja om, istället för att fortsätta läsa där jag slutade, så det är precis vad jag gör nu. Börjar om. Jag tänker publicera recensioner av varje delmoment, för att sedan komma till en slutgiltig recension. Detta är den tredje och sista delen, min slutgiltiga recension av War of the Realms.

Detta inlägg är inte spoilerfritt.


War of the Realms: Reading Guide

World at War

War of the Realms #1
Tony Stark, Iron Man #12-13
Unbeatable Squirrel Girl #43
War of the Realms: Journey Into Mystery #1
Asgardians of the Galaxy #8
War of the Realms: New Agents of Atlas #1-3
Moon Girl and Devil Dinosaur #43
Thor #12
War of the Realms #2
Asgardians of the Galaxy #9
War of the Realms: Punisher #1-3
Fantastic Four #10
Avengers #18-19
Venom #13-15
War of the Realms: Uncanny X-Men #1
Superior Spider-Man #7
Giant-Man #1-3

Reclaim the Realms

War of the Realms #3
War of the Realms: War Scrolls #1-2
War of the Realms Strikeforce: The War Avengers #1
War of the Realms Strikeforce: The Land of Giants #1
Superior Spider-Man #8
Champions #5-6
War of the Realms Strikeforce: The Dark Elf Realm #1
Thor #13
War of the Realms: Journey Into Mystery #2-4
Unbeatable Squirrel Girl #44-45
War of the Realms #4
Spider-Man and the League of Realms #1-2
War of the Realms: War Scrolls #3
Spider-Man and the League of Realms #3
War of the Realms: Uncanny X-Men #2-3
Deadpool #13-14
Captain Marvel #6-7
Avengers #20
Asgardians of the Galaxy #10

Midgard's Last Stand

War of the Realms #5
War of the Realms: Journey Into Mystery #5
War of the Realms #6
Thor #14
War of the Realms: New Agents of Atlas #4
War of the Realms: Omega


Vad jag tyckte om War of the Realms

Jag gjorde det. Jag klarade det. För ungefär en månad sedan, läste jag ut mitt första Marvel event. För ungefär en månad sedan, läste jag ut War of the Realms. Det tog sin lilla tid, men nu är vi här. Vid slutet. Eftersom att Midgard's Last Stand, det sista delmomentet av War of the Realms, var så kort. Tänkte jag att jag kunde interagera detta med min slutgiltiga recension. Och det är här vi är just nu. Jag tänkte att vi kunde utforma denna recension lite som en prisutdelning, med kategorier. Kort och koncist. Här nedanför följer alltså det bästa av det bästa från War of the Realms, för att fokusera på det positiva.

Bästa tie-in

Detta kommer inte som en överraskning överhuvudtaget, men den tie-in som jag ansåg vara bäst under War of the Realms var Journey Into Mystery. Serien där vi fick följa Kate Bishop, Miles Morales, Balder med flera när de skulle rädda Freya och Odins nyfödda barn. Det var en väldigt äventyrlig serie, där det absolut bästa var hur karaktärerna fungerade tillsammans. Uppskattade även det faktum att vi fick lära känna lite mindre kända personer, som t.ex. Druid och Death Locket.

Bästa grupp

Precis som med den föregående kategorin, så är detta något som var oväntat lätt för mig att faktiskt välja. För hos mig, så är League of Realms den bästa gruppen i War of the Realms. League of Realms är främst Spider-Mans serie, där han går ihop med Honeyshot, Ud, Screwbeard, Fernande, Tianya Vateilda Vinnsuvius och Ro Bloodroot för att slåss för Midgard. Vad jag tyckte om med denna grupp, är dess kontraster. Spider-Mans mer "inte döda" tankesätt, mot restens "döda" tankesätt. Det bidrog med ett väldigt djup till gruppen, vilket även fördjupades i och med Fernande och hennes historia med Malekith. Även Kurse. Skulle gärna vilja se mer av denna grupp i framtiden.


Bästa karaktär

För att fortsätta på banan med League of Realms, måste jag säga att min absoluta favoritkaraktär i War of the Realms faktiskt var Spider-Man. Peter Parker. För mig, var han en pelare. När han var med blev det genast bättre, vilket har fått mig att fundera över varför jag inte läser Spider-Man tidningar. Han var med i den bästa gruppen, vilket självklart kan ha hjälpt honom lite på vägen, men han var även bra bara som sig själv. För när han var med i Land of Giants, var han också fantastisk. Därför är Spider-Man ganska överlägset den bästa karaktären i War of the Realms för mig.

Det bästa vi fick ut av eventet

Det finns två aspekter jag kunde ta upp under denna kategori, en tie-in och en karaktär. Det första jag pratar om, är New Agents of Atlas. Visst kanske själva tidningen inte hade världens största betydelse i just War of the Realms, men jag älskade detta nya gäng och alla nya karaktärer vi fick lära känna. Kommer bli kul att se ännu mer av dem i deras nya serie. Det andra jag ville ta upp, var det faktum att Jane Foster blev Valkyrie. Vilket resulterade i att även hon fick en egen serie efter War of the Realms. Av detta, kommer jag alltså få mycket mer material med en av mina absoluta favoritkarkatärer. Jag klagar inte.

Största överraskning

Den största överraskningen för mig, var det faktum att jag tyckte om vissa tidningar som jag verkligen inte trodde att jag skulle tycka om. Tidningar som jag till och med fundera på om jag skulle hoppa över, eftersom jag verkligen inte trodde de var för mig. Tidningarna jag pratar om är främst Punisher och Venom, vilket i vanliga fall inte är något för mig alls. Men jag tyckte verkligen om vilken emotionell aspekt det fanns till dessa tie-ins. Punisher, som är som han är, Venom, med sin familjemedlem. Det var verkligen en stor överraskning, och något jag är väldigt nöjd med.

För att sammanfatta det hela, måste jag säga att War of the Realms inte gjorde mig besviken. Kanske var det för att det var mitt första event, kanske var det för att jag inte har något att jämföra med, men detta känns alldeles för stort, alldeles för mäktigt för att inte förtrollas av. Jag tror överlag att det här var ett bra första event för mig att läsa, och jag är verkligen generellt nöjd med det vi faktiskt fick av War of the Realms. Med karaktärerna, med handlingen, med konsekvenserna. Detta var ett bra event.

0 comments